Zapraszam na moją strone internetową poświęconą pracy duszpasterskiej. Coś o mnie i mojej pracy

ks. Maciek


Zdjęcia moich uczniów

moja szkoła

Dokumentacja awansu zawodowego księdza katechety

Teczka nauczyciela mianowanego.rar - ściągnij


ZASADY I KRYTERIA OCENIANIA NA KATECHEZIE

Papież Jan Paweł II w adhortacji apostolskiej Catechesi tradendae,  nr 18 wyjaśnia istotę katechezy: " ... katecheza jest wychowaniem w wierze dzieci, młodzieży i dorosłych, a obejmuje przede wszystkim wyjaśnienie nauki chrześcijańskiej, podawaną na ogół w sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia wierzących w pełnię życia chrześcijańskiego". Przekazywana wiedza na katechezie ma pomagać uczniom w przyjmowaniu postawy wiary w ich codziennym życiu w szkole, domu, a przede wszystkim środowisku. Wiara, jest nie tylko intelektualnym przyjęciem prawd wiary, ale przede wszystkim podjęciem wezwania ze strony Boga, jest odpowiedzią na dar, wypływającą z odkrycia poszczególnych wartości. Ciągły rozwój wiary i życia wiarą wymaga ukształtowania w uczniu określonym umiejętności i sprawności.
UMIEJĘTNOŚCI
- to sprawność posługiwania się zdobytymi doświadczeniami przy wykonywaniu określonych zadań.
SPRAWNOŚĆ
– to dobrze opanowane umiejętności lub nawyk wykonywania czynności.
OCENIANIE
- proces gromadzenia informacji nierozerwalnie związany z procesem nauczania i uczenia się oraz wspomaganie w rozwoju ucznia. Ocenianie na katechezie musi być zgodne z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Obserwacja ucznia dostarcza informacji o jego sprawnościach i umiejętnościach.
ZADANIEM oceniania jest:
-     informacja o stopniu spełnienia wymagań; -     motywacja do efektywniejszej pracy; -     bieżąca informacja o możliwościach ucznia; -     sterowanie procesem uczenia się; -     pomoc w przyjmowaniu postaw wiary.
FUNKCJE OCENIANIA:
-     dydaktyczna – informacja o stopniu opanowania treści nauczania -     wychowawcza – pozwala określić zaangażowanie, przyjęcie wartości chrześcijańskich, wkład pracy, warunki środowiskowe i staranność; -     społeczna – określa przygotowanie i predyspozycje ucznia do dalszej nauki; -     moralna – zgodna z określonymi kryteriami, nie wzbudza strachu i nieufności; -     motywująca – rozbudza wiarę, określa sumienność, zaangażowanie i pobudza do dalszej rzetelnej pracy oraz sumienności; -     informująca – pozwala na korygowanie błędów i informuje o stopniu zdobytej wiedzy lub kontynuowanie; -     selektywna – odróżnia uczniów dobrze przygotowanych do dalszej edukacji od tych, którzy wymagają pomocy w przyswojeniu pewnych etapów wiedzy i umiejętności.  
OCENIAJĄC UCZNIA TRZEBA WZIĄĆ POD UWAGĘ niektóre uwarunkowania:
-     indywidualne zdolności ucznia; -     wiadomości i umiejętności; -     wielkość wysiłku włożonego w naukę.
OCENIANIE – DOKUMENTY PRAWNE
      Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. U. z 1999r. Nr 41, poz. 413 oraz     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 marca 2001 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Dz. U. Nr 29 z 6 kwietnia 2001 roku. „Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy” Projekt z dnia 6.06.2007 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: § 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z 1993 r. Nr 83, poz. 390 oraz z1999r. Nr 67, poz. 753) w § 9: 1) ust. 1-3 otrzymują brzmienie:
„1. Ocena z religii albo etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły bezpośrednio po ocenie z zachowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie zamieszcza się danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii albo etyki uczeń uczęszczał. 2. Roczna ocena klasyfikacyjna z religii i etyki nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. 3. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z religii i etyki ustala się według skali określonej w statucie szkoły."; 2) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „3a. Roczne oceny klasyfikacyjne z religii i etyki ustala się w stopniach według następującej skali: 1) stopień celujący - 6; 2) stopień bardzo dobry - 5; 3) stopień dobry - 4; 4) stopień dostateczny - 3; 5) stopień dopuszczający - 2; 6) stopień niedostateczny - 1.". § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2007 r.  
UWAGI OGÓLNE DOTYCZĄCE OCENIANIA:
-     ocena nie może straszyć, powinna wspierać i mobilizować ucznia; -     nauczyciel powinien na bieżąco informować ucznia o zdobytych ocenach; -     nauczyciel oceniający jakąkolwiek pracę dziecka nie powinien komentować jego wysiłków lub pracy przy całej klasie – uczeń jest też człowiekiem posiadającym uczucia i godność!!! -     każda praca dziecka powinna być oceniona; nie można zostawić dziecka bez oceny, z zadaniem lub przygotowanym materiałem – dziecko czuje się zignorowane, a nauczyciel traci autorytet. -     wystawianie ocen na półrocze i koniec roku odbywa się na podstawie ocen jednostkowych, stawianych systematycznie za różnorodne prace dziecka; -     ocena końcowa powinna obejmować pracę ucznia w pierwszym i drugim semestrze. -     aktywność ucznia lub inne formy oceniania ( dodatkowe) można zaznaczać plusami lub minusami. -     w niektórych szkołach stosowany jest system punktowy – co jest zgodne z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Jednak trzeba pamiętać, że na koniec roku trzeba wystawić ocenę w skali 1-6 stosowaną we wszystkich szkołach; -     na lekcji religii nie ma oceniania opisowego – katecheta wskazywałby jednoznacznie na postawy i wyznanie wiary. W szkole oceniane są wiadomości i umiejętności prowadzące do wtajemniczenia chrześcijańskiego -     ocena z religii w klasach 1-3 powinna mieć funkcję motywującą, formę nagrody, która zachęca do aktywności – ocena niedostateczna może zniechęcać nie tylko do lekcji religii, ale i do samej wiary. -     uczniowie w klasach 4-6 oceny powinni być oceniani z faktycznej wiedzy i umiejętności, co spełnia rolę sprawiedliwego wkładu ucznia w jego wysiłek włożony w zdobycie wiedzy i umiejętności. -     starsi uczniowie z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych powinni być rozliczani z kryteriów, które zostały im przedstawione na początku roku. W kryteriach tych należy też wziąć pod uwagę aktywność ucznia tą na katechezie, ale i tą poszukiwawczą, którą odznacza się młodzież. Tu szczególnie każdy katecheta winien położyć nacisk na osobowym spotkaniu z Bogiem lecz nie powinno to podlegać ocenie dydaktycznej, lecz szerokim dyskusjom wyjaśniającym. To właśnie w tym wieku kształtuje się u młodych ludzi światopogląd i nie można pomijać ich problemów lub oceniać ich wątpliwości. Natomiast trzeba z całą odpowiedzialnością poszarzać swój zakres wiedzy i kierować właściwie ich postawami.
FORMY OCENIANIA:
A/sprawdziany – przeprowadza się po zakończonym bloku tematycznym, muszą być zapowiedziane przynajmniej tydzień wcześniej z podanym zakresem materiału. Sprawdzian należy poprzedzić lekcją powtórzeniową. Czas pracy ucznia przeznaczony na napisanie sprawdzianu od 15- 45 minut- w zależności od ilości pytań i stopnia trudności. Częstotliwość sprawdzianów powinna być uzależniona od podziału blokowego danego poziomu wiekowego. W warunkach szkolnych w ciągu jednego dnia może być tylko jeden sprawdzian, tygodnia- trzy – zgodnie ze szkolnym systemem oceniania. -    Nauczyciel ocenia sprawdzian w ciągu 2 tygodni – nie można przetrzymywać sprawdzianów. -    Uczniowie powinni znać punktację jaka będzie stosowana za odpowiedzi na sprawdzianie. -    dobrze gdyby było krótkie, pisemne uzasadnienie oceny -    zawsze trzeba pokazać uczniowi jego ocenę; sprawdzian można nawet dać do domu w celu zaznajomienia z treścią i oceną rodziców; -    sprawdziany zachowujemy w teczce do wglądu przez cały rok szkolny -    zawsze powinien być podany termin, w którym można będzie uzupełnić lub poprawić ocenę ze sprawdzianu -    oceny poprawione wstawiamy obok; nie skreślamy oceny np. niedostatecznej, którą uczeń poprawia;
B/kartkówki – są przeprowadzane jako powtórka z 2-3 ostatnich lekcji, mogą być nie zapowiadane, oceniane na bieżąco.
C/ testy lub prace pisemne semestralne – oceny powinny być najważniejsze. Taka praca powinna być tylko raz w semestrze, a czas pracy ucznia powinien obejmować całą godzinę lekcyjną.
D/odpowiedzi ustne – w zależności od potrzeb, stopnia zaangażowania ucznia, aczkolwiek przynajmniej raz w semestrze uczeń powinien wykazać się wypowiedzią ustną. W tym zakresie powinna być oceniana także aktywność wypowiedzi ucznia podczas lekcji. W wypowiedzi ustnej oceniamy: -         zawartość rzeczową, -         argumentowanie, -         zgodność z tematem, -         umiejętność formułowania myśli, -         sposób prezentacji odpowiedzi.
E/praca w grupach – praca zgodnie z potrzebami klasy i nauczyciela; przy ocenianiu uwzględniamy: -         współpracę w grupie, -         udział w dyskusji, -         umiejętność słuchania, -         prezentacja rezultatów, -         dyscyplina
F/ zadania domowe – wymagane są trzy, trzeba pamiętać, że każda zadana praca musi być sprawdzona przez nauczyciela.
G/prace dodatkowe – plakaty, prace związane z tradycją świąteczną, konkursowe – mobilizujące do poszukiwań, udział w jasełkach
H/ ocenianie zeszytów przedmiotowych lub ćwiczeń – 1-2 razy w semestrze, ta ocena jest potrzebna ze względu na wysiłek wkładany przez ucznia, ale stanowi to ocenę wspomagającą. Sprawdzenie zeszytu stanowi też funkcję wychowawczą – prowadzi do obowiązkowości i systematyczności wykonywanych prac. Ocenianiu podlega: -         rzeczowość, -         estetyka, -         systematyczność, -         przejrzystość, I/ twórczość indywidualna oraz obserwacja ucznia (jego możliwości) – przy twórczości nie mamy wątpliwości – uczeń jest kreatywny i wykazuje duże zaangażowanie, wykonuje prace dodatkowe – tu ocena jest jasna. Natomiast obserwacja możliwości ucznia jest ważna ze względu na duże lub bardzo ograniczone sposoby docierania i egzekwowania wiadomości, a czasami i umiejętności. W ocenianiu na katechezie jest to bardzo ważne, by ocena spełniała swą funkcję moralną.
MOŻLIWE OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA
1.     ze względu na organizację pracy – w grupie, indywidualnie; 2.     ze względu na rodzaj wykonywanej pracy – prace pisemne, wypowiedzi ustne, ćwiczenia; 3.     ze względu na rodzaj zadań – typowe ćwiczenia, zadania problemowe i otwarte, prace projektowe lub długoterminowe.
KRYTERIA OCENIANIA
  – są to wymagania jakie musi spełnić uczeń, aby osiągnąć ocenę: celującą, bardzo dobrą, dobrą, dostateczną, dopuszczającą i niedostateczną.. W swoich kryteriach oceniania należy pamiętać, że obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym do pułapu, który chce osiągnąć.      Każdy katecheta na początku roku szkolnego musi opracować kryteria oceniania i podać je uczniom. To uczeń musi wiedzieć jak będzie oceniany i za co otrzyma swoją ocenę. a)     uczeń otrzymuje ocenę celującą, gdy: (opracowane kryteria trzeba zawsze dostosować do wieku dziecka)
W ZAKRESIE UCZENIA SIĘ:
-     posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu; -     łączy elementy wiedzy z określoną postawą; -     wyciąga wnioski na podstawie zdobytych wiadomości, porównuje, -      samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia; -     potrafi posługiwać się zdobytymi wiadomościami w praktycznym rozwiązywaniu problemów, -     osiąga sukcesy w różnorodnych konkursach lub ma inne szczególne osiągnięcia; -     wyróżnia się aktywnością w swojej grupie – klasie
W ZAKRESIE MYŚLENIA:
-     odnajduje i analizuje treści Ewangelii w powiązaniu z własną rzeczywistością; -     dostrzega potrzebę przemyśleń i zobowiązań chrześcijańskich; -     umiejętnie dobiera sposoby rozwiązywania niektórych problemów, W ZAKRESIE POSZUKIWANIA: -     poszukuje i wykorzystuje orędzie chrześcijańskie w swoim życiu; -     posługuje się tekstem biblijnym i innymi źródłami; -     zdobywa inne informacje z różnych źródeł;
W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY:
-     wyróżnia się szczególnie aktywnie w życiu parafialnym, szkolnym lub prowadzeniu grupy( np. animator grupy, wolontariat itp.), -     podejmuje działania w celu współpracy, łagodzenia konfliktów itp., -     przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane działania, -     umie argumentować, analizować, bronić określonego systemu wartości i rozwiązywać problemy w grupie.
    b)  kiedy ocenę niedostateczną    tu należy pamiętać, że w warunkach szkolnych obowiązuje Rozporządzenie MEN z 21 III 2001 r., które mówi:
-         kryteria wymagań na początku roku szkolnego zostały podane każdemu uczniowi; -         uczeń jest informowany na bieżąco o swoich ocenach; -         w przypadku nieobecności ucznia na katechezie w czasie semestru ( więcej niż połowa zajęć)uczeń może być nieklasyfikowany -         ocena niedostateczna zobowiązuje nauczyciela do poinformowania ucznia i jego rodziców na miesiąc przed jej wystawieniem; -         ocena niedostateczna na koniec roku daje uczniowi jeszcze jedną możliwość – egzamin poprawkowy; -         na egzamin poprawkowy nauczyciel sam przygotowuje pytania zgodne z programem nauczania a otrzymuje ją uczeń, który: -     nie posiada żadnych wiadomości; -     uporczywie nie wykonuje żadnych zadań, poleceń nauczyciela; -     wcale nie współpracuje z grupą, nauczycielem, klasą; -     nie posiada zeszytu, -     ma lekceważący stosunek do przedmiotu.       
OCENIANIE W SZKOLE  
W szkole ocenie podlega wiedza i umiejętności. Podstawą do wystawienia oceny z religii, powinna być wiedza ucznia, jego umiejętności, aktywność, pilność i sumienność-podaje Dyrektorium Katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce. Te wiadomości umiejętności zdobyte na lekcjach religii muszą prowadzić do wtajemniczenia chrześcijańskiego. Niezmiernie ważnym aspektem jest uczestnictwo dzieci i młodzieży w życiu sakramentalnym. Jednak katecheta musi wiedzieć o tym, że ten aspekt życia każdego chrześcijanina podlega ocenie tylko i wyłącznie Bogu. Jak podaje Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce : "Nie powinno się oceniać za udział w praktykach religijnych. Należy bowiem przyjąć zasadę,(...), że życie religijne jest przedmiotem sumienia dokonywanego wobec Boga". Człowiek nie ma prawa rozliczać z grzechu drugiego człowieka. Pojednanie, które dokonuje się przy kratkach konfesjonału nie może przenieść się do sal lekcyjnych, gdzie katecheta jawnie pyta o obecność i uczestnictwo w Eucharystii. Katecheta powinien zrobić wszystko, począwszy od dziecka, a skończywszy na pedagogizacji rodziców, żeby zaprowadzić swego wychowanka do Kościoła i uczestnictwa w życiu sakramentalnym, natomiast winien wystrzegać się sytuacji, w której dziecko będzie czuło się skrępowane jawnym wyznawaniem grzechów. Kryteria oceniania obejmują zakres programu nauczania. Należy więc w swoich wymaganiach objąć wiedzę i umiejętności, a postawy i życie wewnętrzne – rozwój wiary poddawać ciągłym bodźcom, by „właściwie polewane” mogło rozkwitać w sprawach codziennych i żyć pełnią życia sakramentalnego bez jawnego oceniania.  
ŚREDNIA OCEN  
– Dyrektor Departamentu Kształcenia i Wychowania MEN zgodnie z pismem DKW – 4036-17/2000/GP z dnia 20 czerwca 2000r. informuje: „Nie ma obowiązującej regulacji prawnej dotyczącej powyższej kwestii. W świetle rozporządzenia MEN z dnia 24 stycznia 2000r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych,... (Dz.U. nr 6 poz.73) do obliczania średniej ocen, będącej podstawą przyznawania świadectwa z wyróżnieniem, należy brać pod uwagę tylko obowiązkowe zajęcia edukacyjne” W myśl rozporządzenia MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. nr 36, poz. 155 z późniejszymi zmianami, przedmioty takie jak religia i etyka – nie są przedmiotami obowiązkowymi dla ucznia w szkole. Jednak tenże sam Departament Kształcenia i Wychowania wyraża stanowisko, że wliczanie oceny z religii może być rozstrzygnięte przez samą szkołę, w ramach przyjętego przez nią wewnątrzszkolnego systemu oceniania, który ma obejmować także przedmioty, o których mowa wyżej lecz musi być to zapisane w statucie szkoły.       Do chwili obecnej w szkołach utrwaliła się praktyka, że z ocena religii nie jest liczona do średniej ocen, co nie spełnia ani funkcji motywacyjnej, ani wychowawczej. W związku z tym podważa się stanowisko programu wychowawczego, w którym bardzo akcentuje się kształtowanie postaw młodego człowieka – jego uczciwość, rzetelność, sumienność, pilność i prawdę. Na katechezie te postawy są kształtowane, ale zaraz potem niweczone. Bo jeśli uczeń wkłada wielki wysiłek w rzetelną naukę, pracę, uczy się mówienia prawdy i czynienia dobra to chce ją później zastosować w życiu oraz oczekuje nagrody niekoniecznie materialnej. W warunkach szkoły, nie jest to do końca jasne stanowisko rozliczania wyników nauczania. A jakie ma zająć stanowisko wychowanek, kiedy słyszy „ a religia.... OCH ... TO NIEWAŻNE! Gdzie jest autentyczność nauczyciela, którą tak mocno widać w postawie naszego Papieża. Często uczeń spycha to na margines bojąc się, że będzie wyśmiany. Z drugiej strony zaraz mówi się: no tak na religii mówi się tak o czynieniu dobra, ale uczeń zaraz po wyjściu z sali czyni inaczej. Spójrzmy prawdzie w oczy – to jest cały proces wychowawczy. Ten uczeń nie czyni tego tylko po lekcji religii, on to czyni po wszystkich lekcjach, a po południu szczególnie. Gdyby tego nie było, nie byłoby wspaniałych programów wychowawczych, profilaktycznych i innych działań pomagających takim uczniom wyjść na prostą. To religia powinna pomagać, a szkoły z tego programu korzystać, dlatego wszystkie przedmioty i wszyscy nauczyciele muszą brać udział nie tylko w procesie dydaktycznym, ale i wychowawczym. A jeśli mówimy o systemie wychowawczym to uczciwie pracujący uczeń, powinien być z tego wysiłku rozliczony - powinien mieć wliczoną do średniej ocen wszystkie przedmioty. W przepisie wyraźnie napisano, o tym, że ocena z religii nie ma wpływu na promocję ucznia, a trzeba zadać sobie pytanie dlaczego wszyscy decydenci mówią o średniej. Czy gdyby z geografii ocena nie wpływałaby na promocję to poczyniono by tak samo, czyli nie wliczałaby się do średniej wysiłku ucznia w szkole.     Niniejsza analiza dotycząca oceniania przygotowana do dyskusji na konferencji dla katechetów w dniach 26-27 luty 2003 i nie jest tematem zamkniętym. Nie ma jasno sprecyzowanego przepisu i odpowiedniej wykładni, na której katecheta pracujący w szkole może bazować. Jest natomiast wiele przepisów tak sformułowanych, że nie tylko nauczyciel pracujący w szkole ma z tym kłopoty.    
BIBLIOGRAFIA:
1. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae,. 2.     Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001 3.    Ogólna instrukcja katechetyczna, Kongregacja do Spraw Duchowieństwa, Warszawa 1985 4.     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 5.    Komunikat Wydziału Katechetycznego Kurii Arcybiskupiej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2000 roku. 6.    „Katecheta” nr 6-7/1998; nr 11/1999; nr 2;4;7-8/2000; nr3;6;9/2001; 7.    PROGRAM „Nowa Szkoła” .
Design by flankerds.com